Vrijwilligers KMD

Beste KMD leden,

Samen met jullie bouwt het bestuur aan een toekomstbestendige vereniging, een vereniging die we van generatie op generatie kunnen doorgeven, steeds met dezelfde kenmerken als respect, gezelligheid en geborgenheid. Ook deze aandacht voor die continuïteit van de vereniging en het goed huisvaderschap passen bij dit familiegevoel van KMD. We hebben fantastische clubiconen en vrijwilligers die al decennia onlosmakelijk met de club verbonden zijn. En tegelijkertijd vormen de nieuwe leden ook weer een verrijking van onze KMD familie, een bonte verzameling van mensen met uiteenlopende achtergronden en capaciteiten; hoe mooi is dat! Als bestuur hebben we ons daarom de vraag gesteld hoe we deze diversiteit, dit enthousiasme en al die capaciteiten kunnen inzetten voor de toekomst van de vereniging. De grote groep vrijwilligers vormt het kloppend hart van de vereniging. Deze groep is zo essentieel en onmisbaar voor alle verenigingsactiviteiten, dat zij ook gehoord, bij elkaar gehouden en waar nodig versterkt moet worden, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Hoe zien de leden en vrijwilligers de vereniging en op welke manier voelen zij zich verbonden met de club en de andere leden? Waarmee associëren zij het ‘KMD gevoel’ en welke uitgangspunten en waarden vinden zij belangrijk als fundament voor de verenigingscultuur? Natuurlijk hebben we het KMD beleidsplan, waarin kernwaarden en cultuur nadrukkelijk zijn omschreven, maar hoe wordt dit in de praktijk door de leden en vrijwilligers ervaren en gewaardeerd? De komende maanden gaan we hier onderzoek naar doen en gaan we meer specifiek de aandacht richten op het toekomstbestendig maken van het vrijwilligersbeleid. Als bestuur hebben we daar wel ideeën over, maar uiteindelijk wordt de vereniging gevormd door de leden en daarom is juist hun input het meest waardevol. Die input willen we dan ook gaan verzamelen. Heel verheugd zijn wij daarom dat wij bij dit onderzoek ondersteuning gaan krijgen van twee gedreven 3e jaars studenten van de HBO opleiding Sportkunde aan de Haagse Hogeschool. Elvira ’s-Gravendijk en Fabienne Plugge hebben als onderdeel van hun opleiding de opdracht om een strategisch adviesrapport voor een sportorganisatie op te stellen. Zij zien in ons vraagstuk rond verenigingscultuur en vrijwilligersbeleid een hele interessante uitdaging en gaan daarom ook met veel enthousiasme aan de slag voor KMD. Zij zullen starten met het verzamelen van data door middel van enquêtes en interviews onder leden om vervolgens weer, op basis van de uitkomsten, samen met ons nadere onderzoeksactiviteiten te bepalen. Wellicht wordt u door hen benaderd voor een interview of gevraagd om een (online) enquête in te vullen. Wij stellen jullie medewerking zeer op prijs en zullen jullie meningen en ideeën zeker betrekken bij het vormgeven van ons beleid.

Invullen Enquete toekomst KMD (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScTPDdiCzw9GwQXtfGViG75nOJiK7WVWbE97zkQmbyF68AptA/viewform?usp=sf_link)

Met vriendelijke groet,
Frank Hollaar
(bestuurslid vrijwilligerszaken)