Wedstrijdverslag Lyra-KMD

Zaterdag 18 maart stond de Westlandse derby tussen Lyra en KMD op het programma. Dit soort wedstrijden zijn altijd leuk om te spelen en ze trekken vaak ook relatief veel toeschouwers, wat zorgt voor een mooie ambiance. KMD heeft een stijgende lijn te pakken, maar ook Lyra doet het goed met een 2e plek in de huidige stand.

De eerste helft kwam KMD beter voor de dag dan Lyra. KMD creëerde veel gevaar dat leidde tot een aantal grote kansen, maar er zat vaak net een voet of been van Lyra tussen. Zo werd de bal enkele keren van de lijn gehaald, bijvoorbeeld na een goede inzet van Jules Maring. Lyra kwam maar weinig aan voetballen toe en creëerde enkel gevaar via lange ballen waar de aanvallers van Lyra achteraangingen in de hoop voor gevaar te zorgen. Lyra kwam rond de 30e minuut op 1-0 via de omschakeling. Een aanvaller van Lyra werd de diepte in gestuurd en probeerde Boyd Kleij van zich af te houden. Dat lukte hem, volgens KMD door een overtreding van de Lyra-aanvaller op Boyd, en zo kon hij de bal vrij voortrekken waarna een andere aanvaller van Lyra de bal binnen kon lopen. Boyd was in dit duel ook geblesseerd geraakt en moest hierdoor het veld verlaten. De protesten van KMD bij de scheidsrechter mochten (natuurlijk) niet baten en zo bleef de nogal onterechte 1-0 op het scorebord staan. KMD probeerde ondanks de frustratie over de discutabele tegengoal de rug te rechten en op gelijke hoogte te komen. KMD kwam nog tot wat kansen, maar wist het net voor rust niet te vinden. Zo gingen we rusten met een 1-0 stand.

Als KMD het niveau van de eerste helft kon doorzetten, was de kans groot dat KMD de wedstrijd nog naar zich toe kon trekken, maar dit gebeurde helaas niet. Ondanks de inzet van de mannen kwam Lyra rond de 55e minuut door een wederom discutabele goal onterecht op 2-0. De protesten waren ditmaal gebaseerd op het feit (?) dat de aanvaller van Lyra buitenspel zou staan. Ondanks het vlagsignaal van de grensrechter besloot de scheidsrechter anders. Dit leidde tot veel woede en onbegrip bij KMD en het gevoel dat je tegen 12 man speelt. Zo ontspoorde de wedstrijd naarmate de tijd vorderde en werd er steeds minder gevoetbald en steeds meer gepraat en geschopt. Dit leidde tot veel kaarten, vooral aan de kant van het gefrustreerde KMD, dat in de 2e helft ook nog geloofde recht te hebben op een strafschop nadat de centrale verdediger van Lyra een voorzet van Boy Verwoerd met zijn hand blokkeerde. Ook hier besloot de scheids anders, wat wederom leidde tot frustratie bij KMD. Trainer Dennis Roerade was het niet eens met de beslissing van de scheids, liet dit weten, en kreeg de rode kaart toegewezen.

Na het eindsignaal bij de 2-0 stand was er dan ook erg veel teleurstelling en frustratie bij KMD. Het had tegen een matig Lyra toch echt op meer gehoopt dan met lege handen te staan. De scheidsrechter zat zeker niet mee, maar KMD kan ook naar zichzelf kijken en toegeven dat het ondanks een goede 1e helft blijkbaar gewoon niet goed genoeg voor de dag kwam om Lyra te verslaan. Snel vergeten deze wedstrijd en focussen op koploper Monster, dat volgende week te gast zal zijn bij KMD. Lukt het KMD wel om tegen de ongeslagen koploper punten te pakken? De mannen hopen op uw aanmoediging! Graag tot dan.