De Brillenman

U weet misschien dat ik hele slechte ogen heb, even blind ben geweest aan één oog en al ruim 40 jaar contactlenzen draag. Nu is het verstandig als de ogen geïrriteerd zijn om de lenzen uit te doen, dus heb ik ook een bril. Nu moest ik hoognodig een nieuwe bril en was ik deze week bij de lokale opticien, de brillenman.

Je hebt een keur aan merken en modellen dus liet ik me uitvoerig adviseren. “Wat vindt u van dit model” vroeg de brillenman. Het is het model “Succes” met speciale met de zon mee kleurende glazen. “Echt iets voor een voorzitter of een directeur” zei hij er bij. Ik vond de bril, die overigens lekker zat, gelijk niet meer aantrekkelijk. Hoeveel omhooggevallen leiders vinden zichzelf belangrijk en misschien wel belangrijker dan de leden van de club of de medewerkers in hun organisatie? “Nee, dat is niets voor mij” gaf ik de brillenman terug.

“Wat vindt u van deze?” “Het is een exclusief model met de hand gemaakt” en dat was wel aan het prijskaartje af te lezen. Het model heette “Prestige”. “Op welke plaats staat KMD1 op de ranglijst? En KMD2 en JO19-1 doen het erg goed, niet?” Ik liet me even meevoeren in het verhaal “hoe goed we wel niet zijn”, ik had het pocherige nog net op tijd door en gaf aan dat ik trots was dat we deze maand ons 11e baby-lid hadden ingeschreven en gelukkig weer mooie feesten in de kantine hebben, waar ik blije en gelukkige leden zie. De brillenman keek me aan of hij water zag branden. Het model prestige vond ik toch maar niks. Ik merkte ook dat ons gesprek wat anders werd, het joviale ging er een beetje af bij de brillenman. Ik vond hem zakelijk doortrapt want hij probeerde me een bril te verkopen, die echt niet bij mij paste.

De volgend bril was met een mooi zwart montuur. “Deze is in aanbieding” gaf hij aan. Ik leek er wat strenger uit te zien. Het model heette Critique. Hij zat me wat zwaar op de neus, echt een bril die aanwezig was. De brillenman keek me aan en zag mijn twijfel in de ogen, benieuwd wat ik nu weer had op te merken over deze bril. De beste brillenman staat immers altijd aan wal. “Het valt zeker niet altijd mee om voorzitter van een voetbalclub te zijn?” probeerde hij het ijs te breken. “Veel mensen hebben zeker wat te zeiken?”. Ach, dat valt wel mee hoor. Ik zie dat die leden allereerst heel erg betrokken zijn, je hebt er natuurlijk bij, waar je geen goed bij kan doen. Zij zien alleen de negatieve kanten en hebben niet door dat er zoveel mooie dingen op de vereniging gebeuren. Nu ik de bril enkele minuten op mijn neus had, begon ik hem te voelen. “Nee, deze is het ook niet” zei ik tegen de brillenman.

“Wacht,” zegt hij. “Hier heb ik misschien nog iets dat u bevalt. Probeer u deze nog eens… De vorm is wat eigenaardig, maar misschien juist voor u heel geschikt.” Ik bekijk het model. Aardige naam draagt deze bril. ‘Con Amore’. ‘Met Liefde’, betekent dat. Inderdaad, de vorm van de glazen is ietwat afwijkend. Het lijken met wat fantasie wel twee harten… Moet ik daarmee over straat? Enfin, eerst maar eens kijken of de glazen beter zijn. “Nee maar, hoe is het mogelijk, wat een diepte, wat een natuurlijke kleuren! En scherp dat ik zie! En dat zonder enige vertekening of bijkleuring…  Fantastisch, deze bril! Die moet ik hebben! Doet u deze maar, mijnheer!”
“Zoals u wilt,” zegt de brillenman. “Ik heb het model al ruim 10 jaar op voorraad, niemand wil deze eigenaardige bril hebben”.  Nou zo eigenaardig is deze bril toch ook weer niet en ik durf er eigenlijk best mee over straat. Ik rekende af bij de verbouwereerde brillenman en liep er trots mee over de straat. Immers alleen met het hárt kan men goed zien, als de mensen dat toch eens geloofden…”

Ik wens U namens alle bestuursleden van KMD, fijne kerstdagen toe. Op 3 januari as. om 20.00 uur zie ik u graag om te proosten op een gezond en gelukkig 2023!

Foto Peter Foto Peter
Hartenbril Hartenbril