'Sport en alcohol: daar scoor je geen punten mee!'

Het doel van de avond is om ouders, trainers, leiders van onze jeugdleden meer bewust te maken van de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik door jongeren. U bent van harte uitgenodigd om kennis te vergaren over dit onderwerp op maandagavond 14 november (inloop 19.00 uur aanvang 19.30 uur) in de kantine van Verburch voetbal/handbal, Arckelweg 20 in Poeldijk.

De spreker op deze avond is Professor Dr. Nico van der Lely. Nico van der Lely is initiator van de eerste Nederlandse polikliniek voor Jeugd & Alcohol. Het toenemende aantal gevallen van alcoholvergiftiging was voor Van der Lely reden om in 2006 bij de Reinier de Graaf Groep in Delft een alcoholkliniek op te zetten

Bij deze campagne worden de Westlandse sportclubs betrokken omdat nog steeds vier op de vijf jongeren onder de 18 jaar alcohol kunnen krijgen in de sportkantine. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Dat mag van kinderarts Nico van der Lely omlaag en daarom gaat hij langs bij Westlandse sportclubs om voorlichting te geven.

Onlangs was van der Lely te gast in de kantine van vv Maasdijk. Daar liet hij op zeer gedreven en begrijpelijke wijze zien wat overmatig alcoholgebruik doet met de ontwikkeling van jongeren en hun brein. Hij maakte daarbij gebruik van zijn onderzoeken en zijn dagelijkse ervaringen op alcoholpoli’s in Nederland. Ook stond hij samen met NOC*NSF stil bij de invloed die alcohol heeft op sportprestaties. Een zeer leerzame en nuttige avond voor de aanwezige ouders, leiders en trainers.

Tijdens deze avond zijn ook Brijder verslavingszorg en Vitis Welzijn aanwezig zijn. Deze organisaties zijn onderdeel van de werkgroep alcoholpreventie Westland.

PNG-afbeelding PNG-afbeelding