Visie op meidenvoetbal -> visie op jeugdvoetbal

Sv KMD maakt geen onderscheid voor haar leden, vrijwilligers of supporters, of je jong of oud bent, jongen of meisje, selectie of recreatie etc. iedereen is welkom en wordt gelijk behandeld. Wel is sv KMD een vereniging die altijd in ontwikkeling is, zo ook de meidenafdeling bij sv KMD.

Afgelopen seizoenen is de meidenafdeling steeds meer gaan samenwerken met de jongensafdeling. Zo gaan de meiden al jaren met veel plezier mee op het jeugdkamp, is er een technisch- en jeugdcoördinator voor de meiden en vallen zowel de jongens als de meiden onder de hoofdjeugdopleidingen. Er is geen apart beleid voor de jongens- en/of de meidenvoetbal. Bij sv KMD wordt er dan ook gesproken over ‘jeugdbeleid’ en ‘seniorenbeleid’. Plezier is het belangrijkste, echter willen de spelers, ouders en vereniging graag zien dat ze zich voetballend en sociaal ontwikkelen. Daarom zijn er soms veranderingen nodig om van ‘goed naar beter’ te gaan.

Het afgelopen seizoen is ervoor gekozen om geen MO11 team meer te hebben, maar dat zij zich gaan mixen bij de JO11 en de JO10. De reden hiervoor is dat zeker op deze leeftijd weinig tot geen verschil zit tussen voetballende, sociale en fysieke kwaliteiten tussen jongens en meiden. Visie van sv KMD en de KNVB is dat het beter is om jongens en meiden (zo lang mogelijk) te mixen, te selecteren op leeftijd en in te delen op niveau. Hierdoor kan het individu zich beter ontwikkelen dan wanneer er (te) veel leeftijds- en/of niveauverschil is tussen spelers en binnen het team.

Vanaf de JO13 (JO staat voor ‘jeugd onder’) gaan er steeds meer verschillen ontstaan op fysiek, technisch en sociaal vlak tussen jongens en meiden. Hiervoor is er gekozen om vanaf de MO13 in elke lichting minimaal één meidenteam te hebben (MO13, MO15, MO17 en MO19).

Bij de JO-teams wordt er gewerkt met een hoofdtrainer. De hoofdtrainer heeft veel voetbalkennis, ervaring en geeft vanuit het voetbalbeleidsplan van sv KMD-training. Een voorbeeld hierin is dat de eerste training van de week (maandag/dinsdag) de teams gemixt worden en in kleinere groepjes wordt getraind (meer balcontacten, samenwerking teams, verschillende weerstanden). Het tweede trainingsmoment (woensdag/donderdag) is je teamtraining en wordt er getraind met het eigen team. Hij stelt altijd de trainingen op voor alle trainingen (dit kan uiteraard in samenwerking gaan met de trainer-coaches). Deze trainingen worden van tevoren uitgezet en er wordt getraind in een circuitmodel. Alle spelers en teams krijgen dezelfde kans om zichzelf te ontwikkelen.

De hoofdtrainer, de TC en de HJO begeleiden het technisch kader. Als een trainer-coach beter wordt, maak je indirect vijftien spelers beter.

Veranderingen vanaf het seizoen 2021-2022:

De MO13 gaat van 11 vs 11 naar 8 vs 8 (in de winterstop optie om naar 11 vs 11 te gaan)
De reden hiervoor is om meer te focussen op de basis. Hierin zullen ze meer balcontacten gaan krijgen dan wanneer ze 11 vs 11 spelen en dit zullen de belangrijkste leermomenten zijn. De MO13 is vaak ook aangevuld met spelers uit de JO12/MO12

MO13 vallen onder de trainingen van de JO11/JO12
Op deze manier profiteert de MO13 van de kennis en ervaring van de hoofdtrainer van de JO11/JO12. Er kan meer op niveau getraind worden, door de meiden één keer in de week te verdelen onder de jongens op niveau. Met deze opzet kan er meer begeleiding gegeven worden aan het technisch kader door de hoofdtrainer, de TC JO11/JO12 en de TC-meiden.

MO15 vallen onder de trainingen van de JO13
Op deze manier profiteert de MO15 van de kennis en ervaring van de hoofdtrainer van de JO13. Er kan meer op niveau getraind worden, door de meiden één keer in de week te verdelen onder de jongens op niveau. Met deze opzet kan er meer begeleiding gegeven worden aan het technisch kader door de hoofdtrainer, de TC JO11/JO12 en de TC-meiden.

Meer inzoomen op het individu (meetrainen met jongensteams, dispensatie of vervroegd over)
Wij vinden belangrijk om meiden op hun eigen niveau te laten spelen. Mocht er een speelsters zijn die bij de meiden spelen, maar daar net even te weinig uitdaging krijgen om zich goed te kunnen ontwikkelen. Dan willen we met de speelster in overleg gaan of ze het leuk en leerzaam lijkt om één keer in de week met de jongens te trainen (zo zou ze soms op zaterdagen voor of na haar wedstrijd ook kunnen invallen bij de jongens).

Samenwerking tussen meiden en vrouwen verbeteren en versterken
Het lijkt sv KMD onwijs tof, als de meiden de vrouwen (en uiteraard ook KMD 1) op zaterdagen gaan supporten (maar ook andersom!). Zo zijn er ideeën om de MO19 ook één keer in de week tegelijk en/of samen te laten trainen met de vrouwen. Meer speelsters van de vrouwen training te laten geven aan de meiden en leuke evenementen te organiseren. Zo is de clinic van de vrouwen aan de meiden van afgelopen week een geweldig voorbeeld! Dit was een groot succes!

Bovenstaande ideeën zijn van tevoren besproken en geëvalueerd met bestuursleden, hoofdtrainers en technisch kader van de meidenafdeling.

Het meidenvoetbal is in ontwikkeling, maar loopt voornamelijk door de hoeveelheden meiden nog iets achter op het jongensvoetbal. Hiermee wordt er bedoeld dat er bij de jongens wel JO14, JO16, JO18, JO21 en JO23 teams zijn, maar dat dit nog niet aan de orde is voor de meidenafdeling.

Komende tijd gaan we aan de slag in samenwerking met het kader met de nieuwe teamindelingen, aanstellen technisch kader en het trainingsschema van het nieuwe seizoen.

Op deze manier hopen we iedereen meegenomen te hebben in de ‘hoe, wat en waarom’.

Als jullie ideeën en/of opmerkingen hebben om van goed naar beter te gaan, kan je contact opnemen via hoofdjeugdopleidingen@sv-kmd.nl (mailto:hoofdjeugdopleidingen@sv-kmd.nl).