In Memoriam Ton Verbraeken

Een paar dagen geleden bereikte mij het nieuws dat oud voorzitter Ton Verbraeken is overleden. Ton was voorzitter van KMD in de jaren 1990-1995. Ton was reeds enkele jaren behoorlijk ziek en de afgelopen maanden verslechterde zijn situatie.

Ton Verbraeken was een enthousiast voetballer en volgens oud ploeggenoot Marco Schregardus een echte aanvoerder en leider zowel binnen als buiten het veld. Dat moet mijn vader, Arjo van den Berg die toen voorzitter was, zijn opgevallen want Ton werd in 1990 voorzitter van KMD. In deze periode behaalde KMD grote successen. Het was de lichting van de bekende KMD spelers Peter Zonneveld en Ed Boutkan dat KMD promoveerde van de HVB (je had toen nog een Haagsche Voetbal Bond, zeg maar de huidige 4e klasse) naar de 4e klasse van de KNVB. Met bussen vol spelers en supporters gingen we naar Zeist alwaar KMD het Nederlandse kampioenschap behaalde. Terug in de KMD kantine werd het een groot feest en Ton sprak dan mooie woorden. Ook de dames werden kampioen en je ziet Ton juichend en met plezier rechts op de foto staan. Het was Ton die tot de geniale zet kwam om Piet Hollaar, na een aantal incidenten, tot ontvangstmanager van de vereniging te benoemen. Hiermee gaf hij  aan dat iedereen een tweede kans verdient. Ton was zelf ook even van KMD af, want uit de administratie blijkt dat hij 16 jaar lid was en dat terwijl het hoogtepunt van zijn voetbalcarrière en voorzitterschap in de jaren ’70-‘90 lag. In 2004 werd hij weer lid van onze vereniging. Hoe dat zat? Dat zal ik intern nog eens navragen.

Naast voorzitter was Ton ook sponsor in die tijd. Hij was eigenaar van een groothandel in dranken en leverde aan tal van bedrijven in het Westland en daarbuiten. De selectie werd na elke training en wedstrijd “getrakteerd” op zijn energydrank Sportline, maar Ton was zakenman genoeg om de rekening door de penningmeester te laten betalen.

Ook na het uittreden van zijn drankenhandel bleef hij zakelijk actief. Met zijn Westlands Goud sponsorde hij tot een paar jaar geleden onze 1e selectie. Toen er door Marco van de Gaag en Rob Moerman een bierproeverij in de kantine werd georganiseerd zonder het Westlands Goud, merkte hij fijntjes op dat hij sponsor was en dit bier uiteraard niet kon ontbreken. Zakelijk gezien had Ton een terecht punt. De discussie die toen uitbrak betekende dat er tot op heden geen bierproeverij meer is georganiseerd.

Eind 2017 belde Ton mij op met de mededeling dat hij ernstig ziek was. Ik sprak langdurig  met hem op KMD samen met mijn schoonvader Huib Bakker, die met Ton in het bestuur zat als secretaris. We hadden een mooi gesprek over het leven. Ton gaf aan dat hij in zijn 4e chemo zat en vreesde niet lang meer te leven. Dat zijn er dus nog bijna 3 jaar geworden.

En hoe vervelend is het als je zoals nu wordt geconfronteerd met de beperkende maatregelen van corona. Een normaal afscheid organiseren is zo lastig.

KMD is Ton Verbraeken veel dank verschuldigd en wij zullen hem herinneren als een bevlogen speler en voorzitter van de club, die heeft bijgedragen aan een mooie periode in de KMD geschiedenis. Wij wensen zijn familie veel sterkte toe.

Namens het bestuur van KMD

Peter van den Berg, voorzitter