Een gezond en gelukkig 2020

We staan weer voor een nieuw jaar en wat gaat de tijd toch snel. Gisteren was het een drukte van jewelste in de kantine tijdens de nieuwjaarsreceptie. Bommetje vol was het en erg gezellig. Er werden voetbalplaatjes geruild en jong en oud was aanwezig. De voorwedstrijden van oud KMD1 tegen het huidige 1e en de Veteranen 1 tegen de Veteranen 2 was een mooie affiche om deze zaterdag naar Sportpark Suijdervelt te komen. De uitslagen doen er niet toe, de sfeer van nostalgie des te meer en de champagne bij binnenkomst natuurlijk!

Vreugde en verdriet

Zo bestaan we dit seizoen 80 jaar en hebben we dat in april bescheiden gevierd met een drukbezochte reünie. Ons oudste lid Huib Bakker werd door de KNVB met een zilveren speld in het zonnetje gezet. Naast deze vreugde hadden we veel verdriet om het overlijden van erelid Loes Hollaar.  Op de begrafenis was er veel belangstelling van KMD leden. Een mooi gebaar waarin we maar weer eens lieten zien hoe hecht de KMD familie is.

Moeilijk

Het lijkt steeds lastiger te worden om vrijwilligers te vinden. We zitten in een tijd waar leden en vooral de ouders van nieuwe leden steeds minder tijd willen besteden aan vrijwilligerstaken. Vooral in Den Haag zie ik verenigingen ophouden te bestaan omdat ze het kader niet meer voor elkaar krijgen en afdrijven van wat ooit het doel was van de vereniging. Ligt de toekomst in de cultuur van “het verenigen” of in het opleggen van taken? Bij verenigingen om ons heen zie je steeds meer besturen verplichtingen en dus ook sancties opleggen om doelen te bereiken. Het bestuur overweegt ook het takenmodel te introduceren, waarbij alle leden kunnen of eigenlijk moeten intekenen op taken. We leven in een tijd waarin ouders niet als vanzelf “het goede maatschappelijke voorbeeld” geven en kinderen niet meer worden geleerd om andere mensen of de club te helpen. Het leven wordt zakelijker. In de keuzes van het leven worden andere prioriteiten gesteld en is er steeds minder bereidheid om op vrijwillige basis de vereniging te dienen. Zo zijn we er na het aftreden van Jaco van der Tang, nog niet in geslaagd om een Bestuurslid TZ te benoemen. In de zomer is Frank Kuijl aangetrokken als TC lid Senioren. Frank is o.a. klankbord voor de trainers en heeft een belangrijke opdracht “de landing” van de jeugd bij KMD tot volwaardige selectiespelers. We hebben met onze jeugd goud in handen en met de juiste zorg moet het mogelijk zijn om die talenten door te laten breken.

Club voor het leven

We zijn erg blij dat we in onze doelstelling om een club voor het leven voor onze leden te zijn, met onze walking footballers zijn doorgegroeid tot een serieuze tak. Ze voetballen inmiddels mooie toernooien, zijn elke dinsdagmiddag met elkaar aan het sporten en vieren de gezelligheid in de kantine. Daar staat tegenover dat we ook een aantal weken geleden met ons jongste lid, Jette van den Berg, de doelstelling KMD een club van 0 tot 80 volledig hebben waargemaakt. We beraden ons op een nieuw initiatief voor de gepensioneerde KMD-er “de derde helft”. Want we blijven het proberen hoor “verenigen” en mensen samenbrengen. Leden die elkaar blijven ontmoeten om te sporten, te bewegen, te kaarten, te biljarten etc. en vooral elkaar verhalen blijven vertellen om elkaar te blijven ondersteunen.

Gezelligheid

De feestcommissie neemt in de vijf jaar van haar bestaan een niet meer weg te denken plek in binnen onze vereniging. Wat hebben we ook in 2019 weer een mooie feesten gehad. Samen met het initiatief “Running the Bar” zorgt dit voor veel gezelligheid. Na wat aanvankelijke opstartperikelen, slooft menig elftal zich uit om de zaterdag tot de mooiste dag en van KMD de mooiste club te maken.

Let op en zet deze datum nu alvast met een dikke viltstift in uw agenda:

de medewerkersavond is dit jaar op 21 maart as. En het wordt heel bijzonder!!

Kampioenen

Ook dit jaar zijn er bij de jeugd weer vele kampioenschappen gevierd. Door een gedegen jeugdplan voetbalt onze jeugd inmiddels minimaal 1e klasse. We zullen ook in het nieuwe jaar blijven investeren in onze jeugdopleiding en vakbekwame trainers blijven aantrekken. Ons vlaggenschip presteert erg goed. In 2019 werd de nacompetitie behaald en nu zijn we periodekampioen en zelfs winterkampioen. Het bestuur van KMD is erg content met de huidige technische staf en de prestaties van het 1e elftal. KMD verlengt het contract van Martin de Mooij met een jaar. Trainers, leiders en de verzorger van de selectie gaan allen nog zeker een seizoen door. Het vertrouwen in elkaar is groot en KMD investeert met de verleningen bewust om het hoogste doel voor dit seizoen na te streven.

Het bestuur wenst Martin, Willem, Edwin, John, Johan, Hans, Gerrit en Ton voor 2020 alle succes toe en  alle leden en ouders een gezond en gelukkig 2020.

image1 image1
IMG-20200105-WA0000 IMG-20200105-WA0000