Fijne Kerstdagen

Met de Kerstdagen voor de boeg wil ik, namens het bestuur, alle leden fijne dagen toewensen.

De Kerstdagen, zo aan het einde van het jaar zijn mooie momenten om te reflecteren en terug te kijken. De vereniging staat er mede dankzij uw ondersteuning prima voor. Natuurlijk zijn er altijd wensen en verbeteringen te realiseren. Maar ik wil vooral in alle positiviteit terugkijken op wat we met elkaar realiseren. Wat hebben we een mooie club! Deze kerstboodschap wil ik graag als dankbetuiging aan de vrijwilligers van KMD opdragen.

Waarom word je vrijwilliger? En om het kleiner te maken, waarom ben ik vrijwilliger? Ik heb geen kinderen op de club maar wil graag dat “het goed gaat met deze vereniging”. De liefde voor KMD zit diep en deze is van kleins af aan doorgegeven van vader op zoon. KMD is dus mijn club. Het voortbestaan van de club staat voorop.  Daarnaast wil ik graag samenwerken met andere vrijwilligers in een sfeer die inspireert en motiveert. KMD geeft mij energie, plezier en ik kom graag op de club.

Het persoonlijke verhaal of “de waarom vraag” is de reden om vrijwilliger te zijn. Het is wat mij betreft de rode draad in het voortbestaan van onze club. Zonder vrijwillige hulp wordt KMD een andere club, gaan de prijzen van consumpties en contributies omhoog en kan uw kind niet voetballen omdat er geen scheidsrechters, leiders, hulptrainers, bar en keukenmedewerkers zijn.

Van oudsher is KMD een club waar alle leden de handen uit de mouwen steken; een club van zelfwerkzaamheid, zelfredzaamheid, verbondenheid en de taken met elkaar oplossen en vooral DOEN.

In gesprekken met leden en het bestuur merk ik dat juist de inzet voor de club onder druk staat. Letterlijk hebben we het altijd druk en minder tijd voor taken binnen de vereniging. De maatschappij wordt zakelijker en door de oprukkende verrechtsing en het individualisme is de omgang met elkaar minder sociaal. Niet alle taken binnen de vereniging worden vrijwillig ingevuld en er is minder aandacht voor de mensen in de club en voor elkaar. Het gevolg is dat het bestuur wellicht in de toekomst genoodzaakt is om leden en ouders taken op te leggen,  dus verplichten en sancties op te leggen of te besluiten tot een extra verhoging van de contributies.  Er zijn verenigingen in het Westland die volgens het verplichtingen of takenmodel werken.

Helaas zou ik zeggen. Ik geloof in het verenigingsmodel waar leden elkaar aanspreken, enthousiast maken om met elkaar taken in te vullen, tijd investeren, aandacht geven en zich verantwoordelijk voelen voor het voortbestaan van de vereniging. Om alle taken in te vullen, willen we dat meer leden en ouders meedoen om de club in stand te houden. De vereniging is immers niet alleen het feestje van het bestuur en haar commissies.

De huidige vrijwilliger heeft bovenstaande domineespreek niet nodig, voelt zich niet aangesproken en zet zich vaak al jaren met een niet aflatende motivatie in voor de club.

Daarom wil ik, namens het bestuur, u als vrijwilligers bedanken voor uw bijdrage aan de vereniging.

En u mag ook best trots zijn op uw rol binnen onze vereniging. U bent “ het voorbeeld” voor uw kind en laat daarmee zien dat u bijdraagt aan onze vereniging, aan de maatschappij dus. En heeft u geen kinderen op KMD, dan wilt u KMD doorgeven aan de volgende generatie.

Dank u wel voor uw vrijwillige bijdrage aan de club. Dank u wel dat we zo’n mooie vereniging hebben. Dank u wel dat u KMD hoog houdt. Geniet met uw familie van de Kerstdagen.

Peter van den Berg

Voorzitter sv KMD