Hercules 1 - KMD 1 (verslag)

Wat kan er veel veranderen in een paar maanden tijd. Het lijkt alweer zo lang geleden dat we het seizoen 2017/2018 afsloten met 34 punten. In de zomerstop was er zo hier en daar ongemak bij de vaste volgers: “Weet je wel dat veel clubs gewoon betalen in de 3e klasse?”, “Zouden we niet meer spelers van buitenaf moeten proberen te halen?” en “De concurrentie heeft wél goed ingekocht” zomaar een paar gehoorde zorgpunten in de zomer van 2018. En nu, op 23 februari 2019, vertrekken we met een dubbel gevoel van het sportpark van Hercules. Weliswaar gewonnen en nu al 33 punten, terwijl er nog 9 wedstrijden te gaan zijn (met goeddeels dezelfde groep als vorig seizoen). En we kunnen nog vol voor het kampioenschap gaan. Maar toch, die periodetitel, het scoreverloop, had er niet nóg meer in gezeten? Nou laten we het gewoon even duidelijk stellen, we zijn apetrots op onze mannen! Met het beste doelsaldo en het laagste aantal tegendoelpunten van alle Westlandse clubs in dit seizoen, en een ongekend lange serie zonder nederlaag mogen we vooral genieten.

Hercules huist tegenwoordig in het complex van VCS. Twee verenigingen in één, maar om 14.45 uur was de kantine gevuld met 50 KMD-ers en 3 “vreemden” aan de bar.

Het leek te verwachten dat Hercules geleerd had van de thuiswedstrijd, waarin ze binnen het kwartier met 3-0 achter stonden en achter de feiten aan liepen. Wat ze zich precies hadden voorgenomen, dat weten we niet, maar er voltrok zich weer eenzelfde scenario. In no-time stond KMD (dat ook nu weer “gewoon” met 8 spelers in de basis begon die uit de eigen jeugdopleiding komen) 0-3 voor en was de wedstrijd gespeeld. Het eerste doelpunt van Jesse deed erg denken aan zijn doelpunt van een paar weken geleden tegen Verburch. Zou dit één van die slimme tactieken zijn waar de mannen op trainen? Het tweede doelpunt was prachtig. Ruim op eigen helft staand gaf Mitch een perfecte bal naar rechtsvoor, waar Arend  de bal direct doorspeelde naar Bradley, die op zijn beurt de bal klaar legde voor Dylan Groen die binnenkant paal de bal afrondde als een echte spits. Vooral het tempo waarin deze aanval zich voltrok was briljant. Laten we van de gelegenheid gebruik maken Dylan eens even van wat veren te voorzien: De altijd bescheiden, vriendelijke en technisch vaardige aanvaller heeft dit seizoen nog weer een andere kant van zichzelf laten zien. Waar hij vorig jaar nog moest wennen aan het fysieke voetbal waarmee sommige ploegen zich staande houden in de 3e klasse, gaat hij tegenwoordig geen duel meer uit de weg en scoort hij aan de lopende band. Klasse kerel!

Toen Bradley ook nog de 3e maakte na een actie van Jesse, was het tijd om te kijken naar de stand bij Schipluiden. Want als zij nou eens niet te veel zouden scoren en wij wel, dan was er misschien toch nog een kans op de periodetitel. Een mooie kopbal van Dylan Arbouw na een afgemeten voorzet van Jesse bracht ons op 0-4, dus waarom niet? Nou vooral omdat Schipluiden dik won, maar ook omdat het vanaf dat moment bij KMD wat minder liep. Met een tegendoelpunt tot gevolg. En zo gingen we met 1-4 rusten.

In de tweede helft was het niet meer zo mooi als de 1e helft. Irritaties over en weer, passes die net niet aankwamen. En misschien hinkten we wel op twee gedachten. Toch kregen we ook in de 2e helft nog meerdere grote kansen. Vanuit een corner en vanuit een aantal counters. De ingevallen Thom was, zoals altijd, gelijk al weer gevaarlijk. Maar goed, uiteindelijk moesten we na nog een tegendoelpunt genoegen nemen met een 2-4 overwinning. Op deze plek lijkt het ook gepast om Justin Vellekoop een compliment te geven. Justin is al meerdere seizoenen altijd beschikbaar voor noodgevallen. Hij traint keihard. Als hij niet nodig is dan speelt hij gewoon lekker in zijn eigen team. Maar als hij zoals nu, doordat zowel Odens, Wouter als Milan door uiteenlopende redenen niet aanwezig waren, nodig is, dan staat hij er voor zijn club!

Na de wedstrijd werd er nog even gewerkt aan verdere teambuilding, doordat de spelers van Hercules niet zo goed met de teleurstelling konden omgaan. En dat maakt onze mannen alleen maar sterker.

We staan nu 3e met vier punten achterstand op de nummer 1 en twee punten op de nummer 2. En in de wetenschap dat de eerstvolgende competitieronde de wedstrijd tussen de nummers 1 en 2 in de stand op de rol staat, kunnen we vaststellen dat een overwinning uit bij Maasdijk cruciaal gaat zijn. We rekenen dan weer op een scherp team en veel supporters van KMD!