Een gezond en gelukkig 2019

Gelukkig

Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Een competitie bestaat uit twee helften. Na de eerste helft, zo aan het einde van het jaar is het ieder jaar tijd voor een tussentijdse evaluatie. We kijken dan terug op de eerste competitie helft.  Zijn we tevreden? Wat gaat er goed en wat kan er beter? Hoe werkt de staf rond een elftal samen? Gaan we door of stoppen we aan het einde van het seizoen? Dit is de periode dat de technische commissie overuren maakt. Bestuurslid Technische Zaken Jaco van der Tang heeft hierin een belangrijke en misschien wel moeilijke taak. Hij spreekt spelers, trainers en de begeleiders van de selecties en weet wat er speelt.

Waar andere bestuursleden niet direct over een lid, een speler, trainer etc. een oordeel hoeven te hebben, moet Jaco daar, binnen zijn taak als bestuurslid, wel iets van vinden. De trainers van de selectie krijgen immers een vergoeding van de club en daar wordt een tegenprestatie in verwacht. En als je oordeelt over mensen dan zijn er altijd voors en tegens en is het belangrijk dat er zorgvuldig en integer wordt gehandeld. Daar is door het bestuur vanuit het beleidsplan en wordt, in het bijzonder, door Jaco goed over nagedacht en criteria opgesteld. De criteria zijn rationeel (stand ranglijst, aantal tevreden spelers etc.) die kun je meten.

Het moeilijke in deze taak is dat er naast feiten, altijd veel emotie en sentiment bij de betrokken personen ligt. De persoonlijke belangen en de visie m.b.t. de uitvoering kunnen daarom wel eens uiteenlopen. Tel daarbij op het sentiment, ego of de status van een speler, trainer of begeleider en voor je het weet, is er verschil van inzicht over wat nu goed is voor de club. De oplossing is helder: het bestuur is verantwoordelijk en neemt uiteindelijk een beslissing over het wel of niet aanblijven van een trainer, verzorger, leider etc.

Met elkaar beoordeelt het bestuur ook de totale bijdrage van de gehele technische staf voor de vereniging. Daarin moeten we vaststellen dat er na het inzetten van het jeugd- en beleidsplan de afgelopen jaren een aantal belangrijke stappen zijn gemaakt. We hebben allemaal gediplomeerde trainers voor de selectieteams. Het resultaat is dat het niveau van de jeugd  met sprongen vooruit is gegaan. Dat bewijst het niveau waar we nu spelen. Elk  team op KMD wordt in de gelegenheid gesteld om 2x in de week te trainen, er is een aan KMD gelieerde voetbalschool voor wie zijn/haar talent nog meer wil ontwikkelen. Zo is er een “coach de coach”-traject en worden trainers geholpen om zich verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van mental coaching en zo kan ik nog wel doorgaan. Jaco en zijn technische commissieleden hebben belangrijke successen voor onze club geboekt en met onze aanstormende jeugd gaan we daar de komende periode, op het hoogste niveau en met eigen jeugd, de vruchten van plukken.

Als ik een wedstrijd fluit of langs de kant sta te kijken en ik zie het talent en het plezier bij alle 52 KMD teams dan word ik daar heel gelukkig van.

Heel gelukkig

Het goede nieuws is dat de staf voor de selectie in tact blijft en dat ook trainer van het 2e elftal, Edwin Canten, zijn contract voor het nieuwe seizoen heeft verlengd. Daar zijn we uiteraard heel erg gelukkig mee. De komende periode wordt er aan gewerkt om hetzelfde proces bij de jeugd in gang te zetten.

Gezond

De selectie is het jaar goed en gezond begonnen. Afgelopen vrijdagavond was ik met Joopie van Zanten in Mierlo, waar de selectie verbleef voor een trainingskamp / teambuildingsweekend in het plaatselijke sporthotel. Ik zag dat het goed was en keek met plezier naar een mooie groep mensen. Waar het om gaat op zo’n weekend, is dat er met nieuwe energie en vooral samen wordt gewerkt aan nieuwe sportieve successen voor de tweede seizoenshelft. Ik heb wel gemerkt dat ik weinig van het internationale voetbal weet. Ik geloof dat ik bij de voetbalquiz slechts 19 van de 50 vragen goed had.

2019

Deze zaterdag was het gezellig druk in de kantine en werd er met elkaar geproost op het nieuwe jaar. KMD 7 en de heren 7x7 hadden de eer om de eerste wedstrijd van het nieuwe jaar tegen elkaar te spelen. KMD 7 is toch wel een mooi team hoor. Ik zag dat de spelers,  hun partners en kinderen het goed en gezellig hadden na afloop. Over mooie teams gesproken, ook heel KMD 6 was aanwezig en vele andere belangstellenden. Dank daarvoor.

De Nieuwjaarsspeech kunnen we kort samenvatten. Ik ben erg blij met de huidige bestuursleden om mij heen. Het kan altijd beter maar er wordt door een ieder een fantastische bijdrage geleverd om de vereniging goed te organiseren. Ik ben trots op al onze vrijwilligers, leden en supporters die van elke zaterdag en ook deze nieuwjaarsreceptie weer een mooi feest hebben gemaakt. En voor degenen die mijn moeder, mijn schoonmoeder en mijn vrouw ook eens willen ontmoeten, op 4 januari 2020 is er weer een nieuwjaarsreceptie.

Ik wens alle leden en betrokkenen een gezond en gelukkig 2019.

Tot gauw!

Peter Peter