KMD 1 - VDL 1 wedstrijdverslag

We zijn weer begonnen !

De kop is eraf. KMD 1 heeft haar eerste wedstrijd van het nieuwe competitieseizoen erop zitten. En zo aan het begin van een nieuwe competitie is duidelijk te zien dat de mensen achter de schermen bij KMD in de vakantieperiode niet hebben stilgezeten. Er was muziek tijdens de warming up en de opstellingen werden door een echte stadionspeaker van KMD voorafgaande aan de wedstrijd voorgelezen! Hoe mooi is dat?

Naast veel vertrouwde gezichten op het veld en langs de lijn natuurlijk ook een nieuw gezicht; het was vandaag voor de trainer ook zijn eerste officiële competitiewedstrijd met KMD. Bij nieuwe gezichten horen ook nieuwe gewoonten. Zo gonst het langs het veld van geruchten over allerlei weddenschappen die er zijn afgesloten voor het komende seizoen. Of het nu gaat om het aantal speelminuten van spelers, het aantal doelpunten voor of tegen, uit- en thuisoverwinningen, strafschoppen die er in gaan bij de tegenstander of juist niet bij ons; je kunt het zo gek niet verzinnen of er zijn weddenschappen voor. Top.

Na een lange en warme zomerperiode had KMD zich de afgelopen weken in de beker en tijdens diverse vriendschappelijke wedstrijden voorbereid op de competitie. Vandaag was de aftrap tegen VDL uit Maassluis. VDL speelde vorig seizoen nog in de 2e klasse en wist zich via de nacompetitie niet te handhaven. Direct dus al een forse krachtmeting zo aan het begin van het seizoen.

De herfst is op 21 sept. begonnen en dat hebben we gemerkt gisteren op ons sportpak. Al tijdens de warming up en vooral in de eerste helft kwam de regen met bakken naar beneden. Alleen de echte bikkels, zoals onze voorzitter met paraplu, trotseerden de regen en bleven trouw langs de lijn naar de wedstrijd kijken. Voor de meesten was het met elkaar en naast elkaar aanschuiven op de tribune.

En dan, een paar minuten na half drie was het dan zover: onze pupil van de week Diego mocht de aftrap doen. Na één keer de keeper van de VDL te hebben getest was het de tweede keer echt raak. De wedstrijd kon nu echt beginnen.  Zonder Thiemo en de geblesseerden Vinnie en Bradley.

Al direct vanaf het begin was duidelijk dat beide ploegen niet zomaar even een potje voetbal in de regen op de mat wilden leggen. VDL gaf al in de 3e minuut een eerste waarschuwing. Uit een corner werd door één van de lange VDL-spelers met het hoofd het doel gevonden. De goal werd terecht afgekeurd wegens duwen. Maar KMD was gewaarschuwd.

KMD probeerde via verzorgd spel van achteren af de aanvallen op te zetten. Na bijna een kwartier spelen was daar de eerste kans voor KMD. Een aanval over rechts waarbij Boyd Arend wist te vinden. Arend had net niet genoeg tijd om tot een schot te komen. Over en weer werden speldeprikjes uitgedeeld. Tot echt gevaar kwam het niet. VDL speelde gevarieerd, kort combinatiespel werd afgelost met cross-passes over de breedte van het veld. Beide ploegen waren aan elkaar gewaagd.

In de 24e min dan toch echt de eerste grote kans voor KMD. Na wat onduidelijkheid of de bal nu wel of niet uit was op de helft van KMD wist Jesse met een mooie diepte-pass Thom de ruimte in te sturen. Op volle snelheid naar de achterlijn en dan afgeven op de ingelopen Boyd. Boyd wist helaas de bal niet goed te raken waardoor deze vlak voor het doel van de VDL-keepers langsging. In de 31 min. kwam KMD ongelukkig op een 0-1 achterstand. Na een overtreding aan de rechterkant kreeg VDL een vrije trap. Deze werd snel en goed genomen. De bal verdween over de KMD-verdediging heen en bij de 2e paal werd de ruimte gevonden; een VDL-speler kon vrij inkoppen. KMD moest nu meer druk gaan zetten. Thom kwam in de 35e minuut 1 op 1 te staan met de keeper die was komen uitlopen. Een perfecte lob leek tussen de palen te belanden ware het niet dat de keeper de bal met de hand wist aan te raken. Geen enkele twijfel bij de goed fluitende scheidsrechter: Rood voor de keeper en een vrije trap voor KMD net buiten de 16. VDL ging wisselen zodat de reservekeeper onder de lat kwam te staan. Arend plaatste de vrije trap net over het doel.  KMD probeerde nog voor de rust de 1-1 te forceren. Helaas, het lukte niet en zo ging KMD met een achterstand de rust in.

Na de thee werd als snel duidelijk wat de bedoelingen van VDL waren: de 0-1 met man en macht verdedigen. Met 6 soms 7 spelers achter de bal legde VDL een stevige verdedigingslinie aan. KMD had daar zichtbaar moeite mee en kon op de helft van de tegenstander niet de ruimte vinden om tot snelle combinaties te komen. Even leek het erop dat ook de 2e keeper van VDL vroegtijdig het veld moest verlaten; rond de 55ste minuut moest hij behandeld worden voor kramp.

KMD ging wisselen in de 60ste minuut. Boyd werd vervangen door Dylan. De druk werd verder opgevoerd. En dan plots uit het niets: met een inworp van VDL op de helft van KMD werd de spits bereikt. Hij wist omringd door 3 KMD spelers toch tot een schot te komen. Odens stond op het verkeerde been en de bal verdween in de linkerhoek van het doel: 0-2. Toen in de 85ste min. via een lob de 0-3 op het scorebord kwam te staan leek de wedstrijd helemaal gespeeld. In de 90ste minuut deed KMD iets terug, de VDL-keeper liet de bal uit zijn handen glippen en de alerte Jesse had de bal vrij voor het intikken. 1-3. Het leek allemaal voor de statistieken. Of toch niet? In de 2e minuut van de extra speeltijd wist Wesley fraai uit een vrije trap van Arend de bal in te schieten. 2-3. Ging er nog meer gebeuren? VDL had flink lopen tijdrekken en de scheidsrechter gaf aan dat er nog 5 minuten te spelen waren. Was er dan toch nog iets mogelijk? Helaas, KMD kon niet meer gevaarlijk worden voor het doel van de tegenstander en na 98 min. was daar het eindsignaal.

Het was een natte en spannende wedstrijd. Volgende week wacht een volgende uitdaging. Dan tegen de promovendus Wateringse Veld/Kranenburg die haar eerste wedstrijd knap met 1-3 bij MVV’27 wist te winnen. Volgende week beter hopen we met z’n allen.