Week tegen pesten

Durf jij op te staan tegen pesten? Laat je zien

Dit jaar is de Week Tegen Pesten georganiseerd rond het thema Laat je zien! En daarmee bedoelen we jou als vriend en vriendin, maatje, teamlid, leider, trainer, teammanager. Als lid van het team  moeten je weten dat je kan vertrouwen op je team.

Als je het gevoel hebt dat je gepest wordt moet je om hulp durven te vragen bij pesten. Vertrouwen is daarbij van groot belang. Wederzijds vertrouwen staat centraal tijdens de Week Tegen Pesten 2018

Misschien zie je  dat je teamlid wordt uitgelachen

Vanwege een ‘ rare ’ pet

Heb je last van buikpijn, als iemand lelijk over je schrijft?

Misschien zag je iets heel erg naars in de groeps-chat of het internet over je maatje

Kun je niet geloven dat dit echt gebeurt?

Als je wordt gepest dan kom ik voor je op. Dan zeg ik tegen de rest, hou hier mee op en stop!

Kinderen voor Kinderen heeft een nieuw lied gemaakt: ‘Als je wordt gepest’.

Kinderen voor kinderen - Als je wordt gepest (https://www.youtube.com/watch?v=Kd2huOojDWw )

Voel jij je binnen je team niet fijn, omdat je het gevoel hebt te worden buitengesloten of gepest? Als je je ongemakkelijk voelt probeer het dan altijd eerst via de leider, teammanager of trainer bespreekbaar te maken, dat is het makkelijkste.

Wil je liever met mij als vertrouwenspersoon praten dan mag dat natuurlijk altijd, ? stuur een email naar mij op dit adres Vertrouwenspersoon@sv-kmd.nl of spreek me gerust aan op de club.

Dit jaar is de Week Tegen Pesten georganiseerd rond het thema Laat je zien! En daarmee bedoelen we jou als leider en trainer maar ook als teamlid

Sociale veiligheid sportklimaat  begint bij respect. Respect hebben voor elkaar.

Je wilt zo snel mogelijk een gezellige, sociale groep. Daar moet je vanaf dag 1 aan werken, want een groep wordt niet zomaar een team.

Als er gepest wordt in je team, hoop je dat je voetballers  dit bij je melden. Het herkennen van signalen is namelijk best lastig. Bovendien gebeurt pesten vaak buiten de lijnen van het veld. Leden moeten hun leider/trainer  dus in vertrouwen nemen, over de drempel durven stappen om te vertellen wat zich afspeelt in het team. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dat maar weinig gebeurt¹. Terwijl de leider/trainer  juist een grote rol speelt in de aanpak en het voorkomen van pesten.

Daarom staat deze Week Tegen Pesten in het teken van het werken aan vertrouwen. Zodat leden  in het geval van pestsituaties de stap durven te zetten om naar hun leider/trainer  toe te stappen en zo een eerste beweging te maken in de aanpak van pesten.

met groepsgerichte werkvormen met complimenten rondom de thema’s ‘laat je zien’, ‘stimuleer het vertrouwen onderling’ en ‘vorm een positief groepsklimaat’. Informatief, inspiratie vol en praktisch toe te passen. Weinig voorbereiding, groots effect!

Door aan je voetballers  te laten zien dat je om ze geeft, groeit hun vertrouwen in jou. Je verlaagt daarmee de drempel om naar je toe te komen als er iets speelt. En dat is nodig: in de aanpak van pesten speel jij als leider  een grote rol. Laat je zien!

s.v. KMD is een voetbalvereniging die zich voor ogen stelt om voor een ieder, jong en oud, een omgeving te creëren waarin de persoon zich veilig voelt. Binnen een veilige omgeving kunnen leden met plezier voetballen, zich positief ontwikkelen en zich thuis voelen.

Vriendelijke groet namens commissie Integriteit

Carin Schaaff