Teamindeling vanuit perspectief TC

Komend weekend is het jeugdkamp, de traditionele afsluiting van het voetbalseizoen van de jeugd. De blik gaat daarna definitief naar voren en de teamindeling voor het komende seizoen wordt het volgende doel. Kinderen, en vooral ouders, hebben hier natuurlijk zo hun ideeën bij. KMD heeft hier een beleid op, dat gebaseerd is op het spelniveau van de spelers. De vraag die we deze week behandelen is: “Waarom kan mijn kind niet gewoon in het team bij zijn/haar vriendjes?”

Soms is een seizoen zo ontzettend leuk verlopen dat je hoopt dat je kind volgend seizoen met dezelfde medespelers blijft voetballen. Of je hoopt dat klasgenoten ook teamgenoten gaan worden. De ambitie van KMD is om iedere voetballer op zijn of haar eigen niveau de gelegenheid te bieden om het beste uit zichzelf te halen. Dit vullen we in door kinderen zo veel mogelijk op hun eigen voetbalniveau in te delen. Kinderen die te goed of niet goed genoeg zijn voor een bepaald team, ontwikkelen zichzelf niet goed en het gaat ten koste van de teamontwikkeling.

De ambitie om iedere voetballer het beste uit zichzelf te laten halen weegt zwaarder dan het  voetballen met vriendjes. Gelukkig heeft de ervaring geleerd dat kinderen heel makkelijk nieuwe vriendjes maken, en dat ouders het vaak belangrijker vinden dat ze bij bepaalde spelers zitten, dan dat de kinderen dat zelf vinden.

Maar ja, wie bepaalt dat dan? Want over de beoordeling van het voetbalniveau en over voetbalpotentie kan je eindeloos twisten. Uiteindelijk bepaalt de hoofdtrainer dat. Dat wordt niet alleen gedaan bij die paar trainingen en wedstrijdjes aan het einde van het seizoen, maar ook en vooral al in de loop van het jaar. KMD heeft een spelersvolgsysteem waarin kwaliteiten en ontwikkeling van spelers is vastgelegd en de hoofdtrainers van komend seizoen weten al sinds december 2017 wat komend seizoen hun nieuwe spelersgroep gaat worden. Dat heeft ze de kans gegeven om regelmatig trainingen en wedstrijden te bezoeken. Bij twijfel overleggen ze met de huidige trainers en/of leiders van het betreffende kind.

Dit beleid betekent dat we periodiek opnieuw bezien wat de beste teamindeling is in de ogen van de trainers. Immers, ieder kind ontwikkelt zich in een eigen tempo. We proberen teams in de loop van een seizoen zo min mogelijk te wijzigen, maar als hier aanleiding voor is, dan zullen we dat zeker doen.