TC: Moet iedereen evenveel minuten spelen?

De week hebben we het over reserve zitten: “Als iedereen evenveel minuten moet maken, dan speel je dus niet met je beste team.”

Op zich klopt deze stelling. Maar stel, jouw kind zit in een team en zit niet bij de beste spelers. Hoe leuk is het dan dat hij/zij iedere week op de bank zit? We spelen bij KMD geen betaald voetbal en de balans tussen plezier en prestatie is zoek als kinderen en ouders het plezier verliezen doordat ze hun hobby niet kunnen uitoefenen op zaterdag.

En ja, natuurlijk zal een slimme trainer hier de grenzen een beetje opzoeken door tegen de koploper een iets ander team op te stellen dan bij een vriendschappelijke wedstrijd. Of mag degene die wat vaker reserve heeft gestaan een keer extra invallen bij een ander team na de eigen wedstrijd. Maar als we ons beleid willen waarmaken dat ieder kind bij KMD de mogelijkheid moet hebben om zich binnen de eigen talenten maximaal te ontwikkelen, dan betekent het ook dat ieder kind ongeveer evenveel speeltijd moet krijgen in een seizoen.

Overigens ligt het bij selectievoetbal op seniorenniveau iets anders. Daar kiezen volwassen mannen en vrouwen er voor om prestatief te voetballen, en heeft de trainer de ruimte om iedere week het in zijn of haar ogen beste team samen te stellen.