TC: Waarom geen O12 komend seizoen?

In deze serie licht de TC het beleid van KMD toe. Deze week: “Waarom hebben we geen O12 volgend seizoen?”

Wat is O12?

Allereerst even voor wie zelf geen kleine kinderen meer heeft: De KNVB heeft vorig jaar een aantal wijzigingen aangekondigd in het jeugdvoetbal, en die worden nu langzamerhand ingevoerd. Die wijzigingen hebben, afhankelijk van de leeftijdscategorie, onder andere impact op het aantal spelers en de grootte van het veld (vandaar die blauwe lijn die dit seizoen al op veld 4 zijn verschenen). Nu waren de leeftijdscategorieën in het amateurvoetbal altijd opgebouwd uit kinderen die geboren zijn in twee kalenderjaren. Een bijzondere fase hierin is dat kinderen na twee jaar te hebben gevoetbald in de O11 op een half veld de overstap maken naar de O13 op een groot veld. Vanaf komend seizoen is er de mogelijkheid om naast O11 en O13 ook teams in te schrijven, voor de O12. De O12 is qua aantal spelers en veldomvang een soort tussenstap, zodat de kinderen niet direct naar een groot veld hoeven. Dit leidt tot meer balcontacten en is dus goed voor de persoonlijke ontwikkeling van de spelers.

Mooi toch? Gaan we doen!

Hoho, de praktijk is wat weerbarstiger…. Er spelen twee belangrijke factoren. Eerst een praktische, er zijn maar weinig verenigingen in de omgeving die dit doen, dus er zijn te weinig tegenstanders op het eigen niveau in onze regio. Maar de belangrijkste reden om het vooralsnog niet te doen is de volgende: KMD is een middelgrote vereniging. Dat is prima om allerlei redenen, maar als het gaat om talentontwikkeling is de spoeling wel wat dun. Het niveauverschil tussen de beste 3 spelers t.o.v. de minste 3 spelers is daardoor groter dan bij grote verenigingen. In iedere lichting zitten momenteel meerdere 1e-jaars in het hoogste team. Zij zijn (kennelijk) beter dan 2e jaars. Als we zouden starten met een onderscheid per jaar in plaats van twee jaar dan worden de verschillen tussen de beste en de minste spelers nóg groter. Dan gaan we kinderen onder hun niveau laten voetballen en daardoor worden ze onvoldoende uitgedaagd en stagneert hun ontwikkeling.

En dus?

Doen we het vooralsnog niet. We houden, samen met de KNVB, de ontwikkelingen wel goed in de gaten en gaan de komende seizoenen kijken of er aanleiding is om dit beleid te herzien.