Toelichting TC deel 2 (Hoe belangrijk is meisjesvoetbal voor KMD?)

Vorige week zijn we begonnen met een verklaring van de afwegingen achter het beleid van KMD. Deze week: “Hoe belangrijk is meisjesvoetbal eigenlijk voor KMD?”

Als je naar het sociaal maatschappelijke aspect kijkt is meisjesvoetbal enorm belangrijk voor een club, dus ook voor KMD. Denk aan feestjes, vriendschappen, vrijwilligersfuncties etc. Maar we beantwoorden deze vraag deze keer eens vanuit het voetballende perspectief. Kids beginnen vaak op hun 5e met voetballen, jongens én meisjes. Er is geen enkele aanleiding om aan te nemen dat jongens meer talentvol zijn dan meisjes. Sterker nog, we hebben momenteel een paar meiden op KMD rondlopen die indrukwekkend goed kunnen voetballen. Er is dus genoeg reden om alle kinderen, of het nu jongens of meisjes zijn, precies dezelfde faciliteiten te bieden. Denk aan looptechniek, videoanalyse, trainingen, toernooien etc. Dus meisjesvoetbal is voor KMD even belangrijk als jongensvoetbal. Daarom noemen we het liever jeugdvoetbal.

Maar er blijft altijd wel één lastig aspect bij de meisjes t.o.v. de jongens, er zijn domweg minder teams. En minder teams geeft minder mogelijkheden om ieder meisje op haar eigen niveau in te delen. Dit seizoen hebben we alleen in de MO13 twee teams, maar in de andere categorieën slechts 1 of geen team. En dat brengt verschillen met zich mee, niet alleen op het gebied van voetballende kwaliteiten, maar vaak ook op het vlak van motivatie en discipline. En dan wordt 3 keer trainen ineens veel, of looptechniek overbodig, of….. We proberen hier een goede balans in te vinden, maar het is iedere keer weer een dilemma op zich. Het zou ideaal zijn als we in iedere leeftijdscategorie minimaal twee teams zouden hebben. Maar ja, wat doe je als je al een team hebt met 15/16 meiden en er melden zich 4 nieuwe meiden aan? Het is te weinig voor een 2e team en te veel om toe te voegen aan het bestaande team. En zo moeten we dus in de praktijk vaak meisjes teleurstellen die bij ons willen komen voetballen. We houden ons aanbevolen voor iemand die hierin het ei van Columbus heeft.