Toelichting Technische commissie op KMD-beleid (deel 1: De aanmelddag)

Binnen KMD wordt er vaak verwezen naar het beleidsplan. Maar er zijn leukere dingen om te lezen, dus daar kijk je niet elke dag naar. En ook al weet je wat het beleid is, dan is de achterliggende gedachte soms onduidelijk.

In de komende periode zullen we op de website vanuit de Technische Commissie regelmatig een toelichting geven op de afweging die is gemaakt rondom bepaalde voetbaldilemma’s. We zijn namelijk een club die altijd op zoek is naar de juiste balans tussen plezier en prestaties, en dat maakt dat we vraagstukken niet kunnen benaderen als de kleuren van onze club. We doen ons best om de juiste keuzes te maken in het belang van KMD, maar dan kan iedereen er natuurlijk nog steeds uiteenlopend over denken. De komende artikelen zijn daarom ook niet bedoeld om de discussie weg te nemen, maar wel om de achterliggende afwegingen te delen.

Heb jij ook iets waarvan je je afvraagt waarom we het zo doen, mail ons dan op tc.kmd@sv-kmd.nl

Deze week:  “Waarom selecteren we niet de beste voetballers op de aanmelddag?”

Het makkelijke antwoord: omdat we dat zo in het beleidsplan hebben afgesproken. Familieleden van leden krijgen altijd voorrang en daarna kijken we naar wie het meeste voor KMD wil/kan betekenen als vrijwilliger. Hiermee bewaken we de cultuur van KMD, een vereniging met een familiair karakter. En dus zijn voetbalkwaliteiten niet leidend. Maar willen we dan geen goede voetballers? Natuurlijk wel. We zijn hartstikke blij als zich weer een talent aandient. Maar wel volgens de voorwaarden hierboven.

En toch nog even een ander gezichtspunt: probeer je eens in de schoenen van de ouders te verplaatsen van een kind met minder talent. Stel, jij wilt je kind op volleybal of hockey doen in de buurt, hij/zij mag een keer meedoen, en je kind vindt het superleuk en wil “er op”. Er blijkt gelukkig nog plek te zijn ook. Maar…..niet voor jouw kind, want hij/zij is niet goed genoeg. Die plek gaat naar iemand die iets meer talent heeft. En dat alles op een bescheiden niveau als waar KMD voetbalt….Het blijft allemaal amateurisme en niemand kan z’n boterham er mee verdienen. Dan voelen wij ons beter bij het beleid dat KMD momenteel hanteert!