Disco

Bestuursperikelen

Ik moet het met u toch even hebben over het bestuur of het besturen van een club. Lees ik in het AD van een niet nader te noemen club, dat de voorzitter al weer na 7 weken is opgestapt. Geen chemie met de overige bestuursleden! Hoe is het mogelijk? Wat speelt zich daar af achter de schermen? “Ik wilde de vereniging meer als een bedrijf gaan leiden” zei de oud voorzitter. Klare taal, van een heldere structuur en organisatie wordt een vereniging altijd beter. Het gaat alleen om “de manier waarop” je wilt besturen en veranderingen wilt inzetten. Elke bestuurder en directeur weet dat veranderingen niet van bovenaf worden opgelegd, maar vanuit de onderbuik van de vereniging of bedrijf moeten worden beleefd.

De bestaande vrijwilligers, prominente leden etc. Je kunt er niet zo maar omheen. In al die jaren hebben ze een plek verworven binnen de vereniging en meegewerkt aan wat een gezamenlijke cultuur kan worden beschouwd. Bedrijfsmatig handelen kan “koud” aandoen en de directeur die de vereniging “even” naar zijn hand wil zetten, redt het echt niet binnen de club. Waarom ik met dit artikel aftrap? Omdat ik oprecht meeleef met deze ex bestuurder en het bestuur van deze club. Maar ook dat ik hoop en wil dat we het, met elkaar, bij KMD beter doen. Gelukkig hebben we bij KMD geen 5e colonne die aan de stoelpoten van het bestuur zaagt en we met z’n allen op basis van vertrouwen verder kunnen werken aan onze mooie club.

De Jeugddisco

De KMD jeugddisco’s waren in de jaren tachtig een begrip in Wateringen. Ik heb er fantastische herinneringen aan. Afgelopen zaterdagavond was de kantine voor de D, C en B jeugd omgetoverd tot feestzaal. En wat een mooi feest was het! Met een mini KMD Pub Quiz en de fantastische quizmasters Remco Soer en Peter Schaaff (wat een kekke pakken, mannen J). Al begrijp ik de hedendaagse Maroc Rapmuziek totaal niet, ik zag alleen maar blije gezichten en een volle dansvloer. U moet het bijgesloten filmpje maar eens openen!

De feestcommissie

Ik ben zo blij met onze feestcommissie, wat een mooie organisatie was het bovengenoemde feest. Hulde en een diepe buiging mede namens alle aanwezige jeugdleden en hun ouders. Bedankt! Mooi om te zien dat ons jeugdbestuur “een goeie groep” is. Ze waren er allemaal en de jeugdtrainers en Mike Boutkan! Wat heb ik genoten van deze gast. Vader Ed is een stoere loodgieter en dan is het zo mooi om te zien dat zijn zoon op de dansvloer tussen de kids staat te springen. Ik zeg; geschikt als leraar of luizen vader.

Oefenperiode

Er wordt veel georganiseerd op KMD. Misschien heeft u het niet door maar al die oefenwedstrijden worden perfect georganiseerd door Ruud Fidder. Ruud vertelde me dat hij voor deze periode in januari, 95 wedstrijden heeft georganiseerd en dat is geen kattenpis.

Zaterdag jl. konden weer veel teams genieten van hun wedstrijd en wat zijn we blij met het kunstgras. Ik weet, er zijn ook tegens en het veld is soms stroef maar afgelopen zaterdag gingen alle wedstrijden op gras na 12.00 uur er af vanwege de overvloedige regenval en dan is het toch mooi dat er gevoetbald kan worden. Gras of kunstgras? Het zal een discussie blijven.

Agenda

Ik moet duidelijk even wennen aan de nieuwe opzet. Een uitgebreide winterstop voor de lagere elftallen en straks in de maand februari weer een paar weken geen programma en de uitloop naar medio juni. Ik was gewend om in juni op vakantie te gaan, maar op 9 juni is het All Stars toernooi op KMD en op 23 juni is de medewerkers avond en daar wil je toch bij zijn. Schrijft u deze belangrijke data overigens alvast in uw agenda!

Over de avond met Leo Beenhakker en Sjoerd Mossou hoef ik het toch niet meer met u over te hebben? U heeft toch al lang kaarten voor 16 februari as? Niet? Er zijn nog slechts enkele kaarten aan de bar beschikbaar.

Vlaggenschip

Het vlaggenschip staat symbool voor ons eerste elftal. Maar wat is nu eigenlijk een vlaggenschip? Is dit (a)  het schip waarop de bevelhebber van die vloot is te vinden? (b) het oudste fonds van een fondsaanbieder of het fonds dat zeer veel vermogen heeft aangetrokken? of (c) een ontmoetingsruimte die groot genoeg is om alle kapiteins uit de vloot tegelijk te ontvangen, en een plaats voor de staf om plannen te maken en orders uit te schrijven?

En is Jan Middendorp (a) bestuurslid Algemene Zaken? (b) lust graag een rood wijntje? of (c) U mag hem het hele jaar nog feliciteren met zijn titel; vrijwilliger van het jaar in de gemeente Westland?

Nog zo’n belangrijke datum. 21 april as. de KMD PubQuiz een feestavond die u niet mag missen! Begint u alvast maar met het KMD boek “Je had er bij moeten zijn” door te nemen.

Hup KMD

Afgelopen dinsdag behaalde KMD1 een prima 3-1 overwinning op 2e klasser Strijen in de KNVB bekercompetitie en schaart zich bij de laatste 32 elftallen. De meesten van dit team weten nog wat het is om die beker omhoog te houden. Wie weet. Maar alle ogen zijn nu weer gericht op de competitie waar het ongemeen spannend is in deze “Westlandse” poule.

Ze waren er weer in grote getalen, onze supporters. Op het fietsie van Wateringen naar Poeldijk en met goed supporters en voetbal weer. We zagen een strijdbaar KMD, dat “ging” voor de overwinning maar bleef steken op 0-0 en duidelijk veerkracht en progressie boekte na de teleurstellende vertoning tegen Ariston. Wij hopen u zaterdag as. weer allemaal te zien als ons vlaggenschip tegen Schipluiden speelt. We hebben de punten hard nodig en met deze 6 punten wedstrijd is het definitief af of aanhaken in deze competitie.

Geniet van deze week.

e96adfa9-03ae-4235-9893-e4fbd1df8f0d e96adfa9-03ae-4235-9893-e4fbd1df8f0d