Week van Respect

Natuurlijk staat RESPECT :

-binnen het team, binnen en buiten de kleedkamer

-het gast team

-naar de scheidsrechter

-iedereen op en rond het speelveld en het sportpark inclusief kantine

-tijdens de training naar de trainer en leiders en de algemene omgangsnormen (zie bijlage)

- fairplay

- De Respectzone

De Week van Respect biedt dé mogelijkheid om Sportiviteit en Respect op de kaart te zetten en dit letterlijk te claimen met een fysieke plek op de club. Zo werken we aan een sportclub waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. Waar je wordt geaccepteerd zoals je bent en waarbinnen alles bespreekbaar is. Zo’n omgeving noemen we een Respectzone.

?We roepen in de Week van Respect dan ook zoveel mogelijk trainers/coaches op om samen met hun team een Respectzone te starten en van de hele club een Respectzone te maken.

Waarom eigenlijk een Respectzone?

·         KMD heeft al beleid op het gebied van respectvolle omgang met elkaar. Dit willen we ook graag tastbaar en zichtbaar maken. Met een Respectzone creëer je een fysieke plek waar je je expliciet kan uitspreken voor sportiviteit en respect en een inclusieve samenleving.

·         Een Respectzone zorgt voor activatie van het beleid in de dagelijkse praktijk. Je bepaalt gezamenlijk de spelregels hoe je er met elkaar omgaat, wat er nodig is om dat te bereiken en je zorgt er samen voor dat iedereen dit ook doet.

·         Het maakt duidelijk dat respectvol met elkaar omgaan iets van elke dag is en dat het belangrijk is om dit regelmatig te bespreken zodat het ook actief wordt nageleefd. In de Respectzone werk je vanuit verbinding, steun je elkaar, je spreekt elkaar aan en gaat gemakkelijker het gesprek aan over bv. sportiviteit. Laten we bijvoorbeeld eens starten met een goed voorbeeld. Leer het team de scheidsrechter voor en/of na de wedstrijd een hand te geven  dit “als voorbeeld van respectvol gedrag” bij de jeugd uit te dragen.

·         Een succesvolle Respectzone werkt aanstekelijk: goed voorbeeld doet volgen, dus Be The Change You Want To See!

Tevens kan er gestimuleerd worden om foto’s met het RESPECT thema op social media te delen met #respectzone, #KMD

image001 (1) image001 (1)
respect regels respect regels