Tekort vrijwilligers nekt clubs

Clubs rooien het niet
U kent mij van de positieve verhalen, maar ook ik werd een beetje somber toen ik de verhalen vorige week in het AD las. “2/3 van de voetbal verenigingen dreigt financieel kopje onder te gaan, er is een tekort aan vrijwilligers” en verenigingen halen trucs uit om maar de als maar stijgende kosten niet via de contributie af te wentelen. v.v. Bladella werd landelijks nieuws omdat zij een deel van de contributie compenseerden met een verplichte loten verkoop door haar leden.
Wat ik mis in alle publicaties in de pers is een diepgaande discussie over “het waarom” clubs niet voldoende vrijwilligers kunnen werven en het huishoud boekje niet op orde krijgen.
Per club zal de financiële huishouding verschillen. Bij v.v. Haaglandia was het bekend dat er fors werd betaald aan spelers, met een dure veldhuur en ondanks een forse contributie is dit een voorbeeld van een vereniging die het niet heeft gerooid. Ik noem dit wanbeleid.

Waarom KMD het wél voor elkaar heeft
Bij KMD betaalt ieder spelend lid contributie, dit bedrag is concurrerend met de omliggende verenigingen. KMD is van oudsher een financieel gezonde club en dat willen we graag zo houden. Er wordt gehandeld naar de principes, opgenomen in ons beleidsplan. Zo wordt er bijvoorbeeld niet betaald aan spelers, zorgen we ervoor dat we niet afhankelijk zijn van enkele sponsoren, hebben we vele kleinere sponsoren en het allerbelangrijkste, er wordt veel werk belangeloos verricht door onze vrijwilligers. Hierdoor kunnen kosten voor schoonmaak, de bar en keuken, trainers, leiders, scheidsrechters, bestuurders, onderhoud etc. worden uitgespaard.
Slechts de hoofdtrainers van jeugd en senioren en enkele medewerkers ontvangen een acceptabele vergoeding bij KMD. Wij voeren dus een strak en gezond beleid om de uitgaven te relateren aan de inkomsten.

Hoeksteen van de samenleving
De oproep van het CDA in de tweede kamer om de vrijwilligersvergoeding te verhogen, werkt in ons voorbeeld niet en is juist kosten verhogend. Zoals zo vaak in de politiek wordt met deze maatregel gedaan aan symptoombestrijding. De oorzaak om meer betrokken vrijwilligers te werven ligt volgens mij veel dieper en is een maatschappelijk verschijnsel.
We hebben het met z’n allen druk en zijn steeds individualistischer en solistischer ingesteld (erg met onszelf bezig) om maar succesvol te zijn en aan door anderen opgelegde eisen te voldoen. Daarmee is de onthechting van de maatschappij een feit. Het gevolg is dat er voorbeelden zijn van ouders die hun sportende kind bij het hek afzetten en weer ophalen na de sportwedstrijd. Druk, druk ,druk etc, geen tijd om je ook nog eens voor het belang en de toekomst van je kind in te zetten.
Juist hier ligt een taak van de politiek om het bewustzijn van de huidige levensstijl te vergroten. Welke ouder denkt er in termen van verbinding, betrokkenheid en samenwerken in de opvoeding van hun kinderen en eigen maatschappelijke idealen? Waarom is er zo weinig inzicht bij ouders en politiek dat deze waarden nog steeds “de hoeksteen zijn van het gezin en dus de samenleving”. Wat geef jij door aan je kinderen? Wat is jouw rol of footprint in de maatschappij of bij de voetbalclub?

De oorzaak ligt in de opvoeding
Het meegeven van kernwaarden van goed en fout en van belangrijke “zachte waarden”, als het kunnen aangaan van verbinding, betrokken zijn bij de samenleving en op alle niveaus kunnen samenwerken, is iets dat je als ouder meegeeft aan je kinderen en juist terugvindt bij een sportvereniging. Daar kun je je voetbal talent ontwikkelen, ga je vriendschappen aan en kun je ‘iets” terug doen voor je club of de maatschappij. Je komt de issues om goed te kunnen samenwerken “later” allemaal tegen in je baan en in het bedrijfsleven. De vaardigheden die je kunt opdoen in een teamsport geven op termijn de doorslag in een succesvolle carrière.  Zo is een goede scheidsrechter mogelijk een goede manager, een trainer of aanvoerder een goede teamleider en de linksback die nooit opgeeft een waardevolle medewerker.

Ouders! Geef onze unieke club cultuur door
Ik ben nu nog blij dat mijn vader mij op een teamsport deed en dat hij zelf altijd het goede voorbeeld gaf in zijn vrijwilligersfuncties bij de club, die hem mede hielpen om een succesvolle ondernemer te zijn. Zelf heb ik ontzettend veel geleerd op onze vereniging. Van recalcitrante puber en “lastige” voetballer tot voorzitter. Dankzij de club heb ik kansen gekregen.

Wat ik hiermee wil zeggen? U bent toch geen ouder die zijn/haar kind bij het hek afzet? U gaat toch ook voor betrokkenheid en bovengenoemde waarden? U wilt toch ook dat uw kind zich kan ontplooien op sportief, maar ook op sociaal gebied? U geeft toch ook het voorbeeld en bent vrijwilliger? U wilt toch ook niet dat het tekort aan vrijwilligers onze club nekt?
Dan is het aan u om “deze verantwoordelijkheid” voor het welzijn in de maatschappij en voor onze voetbal vereniging aan uw kinderen door te geven en daar zelf het voorbeeld in te geven.

Het is mijn ideaalbeeld dat wij geen extra contributie hoeven te heffen of bijvoorbeeld verplichte bardiensten instellen omdat we altijd een beroep kunnen doen op voldoende vrijwilligers.
Sinds een jaar hebben we twee vrijwilligers coördinatoren (Sanne en Rowena) die u alles kunnen vertellen over openstaande vrijwilligersfuncties. Kijk maar op de site of mail naar vrijwilligers@sv-kmd.nl. Wilt u meer weten over ons beleid lees dan het beleidsplan op de site of u schiet mij aan als ik op de club rond loop of de andere bestuursleden. Altijd goed!

Voetbal
Zaterdag 4 maart as. u heeft het vast in uw agenda staan. Komt allen naar VELO om onze jongens aan te moedigen voor de wedstrijd om het zaterdagkampioenschap van Wateringen.
VELO – KMD. El Clasico, aanvang 14.30 uur met afterparty tot 20.30 uur.

Maak er een mooie week van.