KMD familie gevoel

Zaterdag jl. stond in het teken van het doorgeven. Het doorgeven van sportiviteit en gezelligheid, waarden van onze vereniging die hand in hand overgaan van vader en moeder op zoon of dochter.

Of je nu Jaco van der Tang of Koos van Essen bent of een andere vader of moeder van een speler van de C1. Ik zag opa’s en oma’s, vader en moeders, trainer van het eerste elftal Martin de Graaf en andere supporters bij Velo langs de lijn staan voor de wedstrijd KMD C1 tegen Honselersdijk C1. Débeslissingswedstrijd voor het behoud in de 1e klasse.

En KMD won met 3-1 zodat de C1 volgend jaar weer in de 1eklasse speelt. Niet omdat de jongens daar zelf volgend jaar weer spelen, nee, de meesten spelen volgend jaar in de B. Zij geven het spelen in de 1e klasse weer door aan een nieuwe lichting. Klasse mannen van de C, ik ben trots op jullie.

Een nieuwe lichting zag ik dezelfde dag op het KMD familietoernooi spelen. De 40e editie werd een bijzondere gelegenheid. Het organisatiecomité had alles uit de kast getrokken voor dit unieke evenement. Er was door o.a. Teun Kardol en Thomas van der Schoor een mooi boek gemaakt met 40 jaar KMD familietoernooi geschiedenis, met mooie verhalen over al die vaders, ooms, zonen en dochters die bij KMD hebben gespeeld of nog spelen. Kortom een uniek exemplaar boordevol geschiedenis. Aan “Mr. KMD familietoernooi” Ben Boon werd het eerste exemplaar van het boek overhandigd.

Er zijn in Nederland niet veel verenigingen die al 40 jaar een toernooi spelen tegen families uit dezelfde club. Ik vind het geweldig dat ik, oud 1e elftal speler, Peter Zonneveld zie spelen met zijn zoons, dat Opa Cees Zonneveld zijn kleinzoon van tien jaar een doelpunt ziet scoren. Dat de familie Boutkaneen heel jaar blij is vanwege de winst op de familie Boeters/v.d. Gaag en dat het de patio vol zit en dat er haring is en Betty Meijers ook alweer 40 jaar saté verkoopt. KMD is meer dan een club.

Feit van dit jaar is dat in een spannende finale de familie van de Wetering won van de familie Verbeek en wat was het mooi om te zien dat het team nu niet meer bestond uit Hans, Theo, Willem of Lida maar uit Mitch, Kelly, Jesse etc. Precies, de kinderen van ….  Het is nog mooier om te zien dat de families“het KMD gevoel” van saamhorigheid en betrokkenheid aan hun kinderen doorgeven.

Onze club is “groot” geworden door juist deze waarden te delen. Ik zag louter tevreden gezichten en het was een mooie dag. Met dank aan de scheidsrechters en de toernooileiding, in handen van Jan Hollaar en Paula van Reeuwijk werd het een editie om in te lijsten.

Het was ook een mooie dag voor KMD2 dat zijn eerste promotiewedstrijd speelde tegen CWO en verdienstelijk met 0-0 gelijk speelde. Dit betekent dat dinsdag as. uit bij CWO in Vlaardingen de winst en de volgende ronde in de nacompetitie binnen handbereik ligt. Onze supporters worden weer getrakteerd op een finale en met uw steun, kunnen we ervoor zorgen dat de jongens van het 2e het gevoel krijgen dat zij “een thuiswedstrijd” spelen. Ik hoop op uw massale komst. Aanvang te Vlaardingen is 19.30 uur.

Afgelopen donderdag werd ik getrakteerd op een ludieke actie van de meiden van de C. Alle meiden van de C willen graag dat Maxime in hun elftal blijft spelen. Nu moet ik me nog goed laten informeren, maar ik begrijp dat Maxime eigenlijk naar de B meiden moet, maar omdat we geen B meiden hebben, is zij geselecteerd voor de A. Dat is een hele eer natuurlijk, maar ze wil liever bij haar vriendinnen in de C blijven. En ja, vraag je dan dispensatie aan voor een elftal dat beschikt over voldoende speelsters? Lastige kwestie en moeilijke keuze, maar ook dit typeert KMD, een ludieke actie een heel elftal mobiliseren en strijden voor de goede zaak.

Ik had liever een taart gehad dan een gele kaart voor het bestuur, maar ook dit hoort er bij. Ik voelde me net een Minister die een petitie krijgt om een vluchteling asiel te geven, moeilijk hoor. Het eindoordeel in deze ligt bij het jeugdbestuur.

U heeft het wellicht al in de gaten, maar aan veld 4 is weer hard gesleuteld en we hopen dat de Gemeente het veld in de zomerstop zo op orde krijgt dat we het komende seizoen een veld kunnen bespelen naar volle tevredenheid. Wordt het weer een seizoen met veel afkeuringen, zodat we niet op dit veld kunnen spelen, dan ligt er bij de Gemeente een verzoek om ook hier op kunstgras te spelen. Door de groei van het aantal leden van de vereniging en het aantal trainings- en speeluren op dit veld, kunnen we ons geen debacle meer veroorloven. We hebben een goed bespeelbaar veld 4 keihard nodig. Anders gaan we met alle meiden van de C een gele kaart uitdelen aan de Gemeente.

Aan de uitbreiding van de kleedkamers wordt nu eindelijk een begin gemaakt. Westland Energie gaat eerst de leidingen onder de grond op het terrein omleggen zodat we in de zomerstop kunnen beginnen met de uitbouw.

Maar eerst hebben we nog een aantal mooie wedstrijden tegoed. Eerst dus dinsdag as. bij KMD2 en dan op 4 en 11 juni voor KMD. Ik hoop u dan graag weer te zien.

Geniet van deze week.

Peter van den Berg, voorzitter SV KMD.

image image