Een voorbeeld voor de club a.k.a het verhaal van Freek

“Wil je de Dames 1 fluiten?”, tuurlijk Ruud. Hoe laat? Om 11.00 uur. “Wil je de C3 fluiten?”, Freek Eerens wil graag de Dames 1 fluiten! En de C3 speelt ook om 11.00 uur en anders moet je het maar met Freek regelen” smst Ruud op vrijdag.

OK! Dacht ik eerst, maar als Freek dat nu echt graag wil, doe ik dat en het bracht me op een idee.

Sinds de nieuwjaarsreceptie liep ik al met het boek “de Scheids” rond dat ik aan Freek had willen overhandigen. Maar Freek was niet aanwezig dus het plannetje en mijn speech ov er Freek, ging niet door. Ruim een maand lag het boek in de weg en mijn vrouw begon al te mopperen wanneer ik “mijn rommel” nu eens ging opruimen. Zaterdag 6 februari dus.

Ik had Dide, de aanvoerster van de Dames 1, gevraagd of ik voorafgaand aan de wedstrijd iets mocht zeggen over Freek en het boek mocht overhandigen. Freek is behalve een talentvolle voetballer van onze A selectie, ook een talentvolle scheidsrechter.

Het mocht van trainster Annelies! Voor de wedstrijdbespreking kon ik de Dames en Freek in het zonnetje zetten.

Het verhaal van Freek zit zo. Met Freek hebben we in 2014, in een wedstrijd tegen een club uit Scheveningen, iets meegemaakt waardoor zijn talent om verstandige dingen te zeggen opviel. Dat leverde hem een nominatie op om over 25 jaar voorzitter van onze club te worden, zeg maar.

In 2015 organiseerde de club een KNVB scheidsrechters cursus bij ons op de club, met deelnemers van diverse verenigingen. John Koestal van de Veteranen had zich aangemeld, Freek Eerens, nog twee jeugdige leden en ondergetekende.

Vier maanden lang werd er op vrijdagavonden geoefend, op het veld, in de kantine, met videobeelden en veel theorie. De nog twee jeugdige KMD leden vielen al snel af, want je moest best wel wat “huiswerk” doen en de “huiswerk map” vullen. Freek zag ik nooit met een huiswerk map, maar Freek hield vol.

Tot twee weken voor het examen waren het, ook voor Freek, ontspannen avondjes op KMD. De KNVB bobo’s gaven aan dat we onze huiswerkmap de week erna in moesten leveren en na beoordeling mocht je op voor het examen. Freek schrok wakker! “Huiswerkmap!”

Ja Freek, die heb je via de mail en een hyperlink ontvangen. “Ik heb die mail nooit ontvangen, gaf hij aan!”. Gelukkig had John Koestal de mail paraat en werd er via de mobiel uitgewisseld. “O, die mail!” antwoorde Freek.

Afijn, binnen een week heeft Freek zijn huiswerkmap gevuld en met de KMD praktijk docent, Ruud Fidder, de praktijkvoorbeelden getoetst en was Freek net op tijd klaar.

Tijdens het examen haalde Freek van alle cursisten het hoogste cijfer en kreeg hij eervol de KNVB scheidsrechters badge van de bobo’s uitgereikt.

Iedere cursist werd gevraagd naar zijn motivatie om aan de scheidsrechters cursus mee te doen. Freek gaf als antwoord “ik wil wat terug doen voor de club”.

Natuurlijk wil ik wat terug  doen voor Freek, als hij nu de Dames 1 wil fluiten! Dat is ook een compliment voorde Dames.

Om 09.05 uur die zaterdagochtend had ik contact met Freek. Freek, kun je om 09.45 uur op KMD zijn i.v.m. de wedstrijd van de Dames 1. “Hoe laat is het? Antwoorde hij slaperig”.09.06 uur, hoezo? antwoordde ik. “Ik slaap bij mijn vriendin en moet thuis nog mijn spullen ophalen” gaf hij aan. “En nog wat voorzitter”, “kun jij de Dames 1 niet fluiten?”. “De wedstrijd begint om 11.00 uur en dan ben ik niet op tijd voor de wedstrijdbespreking om 12.30 uur van KMD 2”. Tuurlijk Freek, als ik je kan helpen. Maar wel op tijd op KMD hé. “We hebben wat uit te leggen aan de Dames, dat gejojo met de scheidsrechters”, ze begrijpen er vast niets meer van.

Om 09.45 uur zat ik samen met Freek aan een bakkie met de Dames en nadat ik bovenstaand verhaal had mogen vertellen en het boek aan Freek had overhandigd, gaf Freek nog aan, “nu we hier toch zijn, wil ik graag de wedstrijdbespreking bijwonen”. Ook dat was geen probleem, de Dames leven ontspannen naar hun wedstrijd toe.

Wij waren getuige van een fantastische wedstrijdbespreking van trainster Annelies Barendse. De Dames voerden prima uit wat zij voorspiegelde en wonnen hun wedstrijd met 6-0.

Daarna snel met mijn schoonvader Huib naar Poeldijk voor de kraker Verburch 3 – KMD 2.

KMD 2 won dik verdiend met 5-0 en Freek Eerens scoorde twee keer.

Lieve mensen, verhalen zoals deze zijn er vele op een club als KMD. Het bindt ons, het zorgt voor saamhorigheid en het is een onderdeel van onze geschiedenis en vooral het plezier dat we met elkaar beleven.

Zaterdag blijft u zeker ook hangen? Dan speelt o.a. ons 1eelftal de derby tegen koploper Westlandia.

Tot dan!

Peter van den Berg, voorzitter SV KMD.

image image