Verslag KMD 1 - Houtwijk 1

Ondanks de weersvoorspellingen van hagel, onweer en natte sneeuw gewoon een lekker zonnetje op sportpark Suydervelt waar vandaag de topper tussen KMD en Houtwijk op het programma staat. Was voor de winterstop DUNO nog de nummer 2 op de ranglijst zo is het nu Houtwijk die de 2e plaats bezet met 9 punten verschil op DUNO die nu de 5e plaats bezet. Houtwijk heeft hierin wel 1 wedstrijd meer gespeeld en voeren ook de ranglijst aan in de race voor de 2e periode titel.

Alle ingrediënten zijn dus aanwezig om er een topwedstrijd van te maken. KMD nog steeds de trotse koploper, 1e periodetitel op zak en een ongeslagen status met 7 punten verschil op de nr. 2 en 1 wedstrijd minder gespeeld, op jacht naar het kampioenschap in de 3e klasse B. Houtwijk zou bij winst in deze wedstrijd het gat kleiner kunnen maken en op zeker de 2e periode titel kunnen pakken.

Het team van Houtwijk zag er flitsend uit in hun gele fluoriserende shirts bij het betreden van het veld. Maar de flitsende start was van onze pupil van de week, Fernando van der Gaag die met een knappe solo de keeper liet vissen. Hij had een euro gekregen van de scheids waar hij bijzonder blij mee was.

KMD moest vandaag aantreden zonder de  geschorste Daan van Rossum waardoor er een basisplaats was voor Marc Houtman. Aan het begin van de wedstrijd leek het of KMD er zin in had en Houtwijk toch wel lichtelijk geïmponeerd waren door hun tegenstander. Al in de 7e minuut kreeg Jules zijn 1e kans maar bleef het net van de doelman van Houtwijk helaas schoon. Maar in de 10e minuut was het wel raak. De keeper van Houtwijk ging zijn goal uit om de bal te pakken maar was te laat en daar maakte Mick van Elswijk dankbaar gebruik van en de 1-0 was binnen. Zou het een makkie worden voor KMD? Houtwijk liet niet echt geweldig voetbal zien en KMD was regelmatig op de helft van de tegenstander. In de 30e minuut scoort Mick van Elswijk opnieuw maar wordt afgefloten wegens buiten spel. Na ongeveer 10 minuten gebeurt hetzelfde, Mick scoort opnieuw na een knappe voorzet van Jules maar ook dit doelpunt wordt door de scheidsrechter afgekeurd. Houtwijk creëerde in de 1e helft geen enkele kans en dus gingen de teams met een 1-0 ruststand aan de thee.

In de 2e helft waren er opnieuw geen kansen voor Houtwijk maar ook KMD creëerde weinig tot niets op de helft van de tegenstander. De keeper van Houtwijk had 1 mooie redding en dat was een kopbal van een eigen speler die een schot van de tegenstander wilde wegkoppen. Het ging er naar uitzien dat de stand 1-0 zou blijven maar in de blessuretijd krijgt Houtwijk een vrije trap op een gevaarlijke plek net buiten de 16 meter. Met een loeihard schot wordt de 1-1 binnengeknald, dit was de 1e en tevens de laatste kans van Houtwijk in de hele wedstrijd, maar eerlijk is eerlijk, het was een mooi doelpunt. Niet veel later fluit de scheids voor het eindsignaal, geen wonderschone wedstrijd met gedeelde punten maar nog steeds een ongeslagen status.

Na de wedstrijd had ik nog een kort gesprek met René Gardien, leider van KMD 1 die vond dat Houtwijk totaal niet had gespeeld als een ploeg die hier 3 punten wilde pakken en dat KMD het jammerlijk had laten liggen. Als 1 van de doelpunten niet afgekeurd was wegens buitenspel dan was het gewoon een gelopen race geweest. René ziet in Houtwijk niet de ploeg die het KMD nog moeilijk zou kunnen maken in deze competitie. Hij denkt meer in de richting van ploegen als GDA en Naaldwijk die nu goed bezig zijn. Op de vraag of KMD dit seizoen nacompetitie gaat spelen of kampioen gaat worden antwoordt hij dat zij dit volledig in eigen hand hebben. De kansen voor het kampioenschap zijn duidelijk aanwezig, het gat is nog steeds 7 punten en er is 1 wedstrijd minder gespeeld. Hij weet zeker dat mocht KMD volgend seizoen in de 2e klasse spelen zij daar prima mee kunnen draaien.

Door de winst vandaag van zowel DUNO als GDA en het verlies van Naaldwijk zakt Naaldwijk naar de 5e plek en komt GDA aardig dicht bij Houtwijk met 2 punten verschil en 1 wedstrijd minder gespeeld.

Volgende week speelt KMD uit tegen Berkel, de nr. 11 van de ranglijst. Trotseer de kou, wind, regen, hagel en sneeuw of wat de weergoden dan ook mogen gaan voorspellen, en kom onze jongens aanmoedigen. Tot dan!